مجله بیمه

انتقال تخفیف بیمه _شخص ثالث خودرو _در سال 1403 _چه شرایطی دارد

وقتی پای معامله ماشین و خودرو وسط باشد، چگونگی انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید یا خریدار یکی از سوالاتی اصلی فروشنده و خریدار است. انتقال بیمه‌نامه شخص ثالث و تخفیف‌های عدم خسارت آن، به خصوص اگر فروشنده یک راننده قانونمند باشد که مدت‌هاست تصادفی نداشته و خسارتی دیافت نکرده، یکی از جنبه‌های مالی و اقتصادی مهم در معامله است. به همین دلیل نیاز است که از جدیدترین تغییرات قوانین انتقال بیمه شخص ثالث در سال 1403 آگاهی پیدا کنید و شرایط انتقال این بیمه‌نامه را بدانید.

آیا تخفیف بیمه شخص ثالث قابل انتقال است؟

به‌طورکلی در ۲ صورت می‌توانید برای انتقال بیمه شخص ثالث اقدام کنید:

  • اگر خودروی شما فرسوده یا اسقاطی شده و دارای ‌بیمه‌نامه است؛
  • اگر قصد فروش خودروی دارای ‌بیمه‌نامه و خرید خودروی جدید دارید.
  • البته در انتقال بیمه شخص ثالث باید توجه داشته باشید که حتما انتقال سند مالکیت خودرو به صورت قطعی انجام شده باشد؛ چراکه امکان انتقال بیمه شخص ثالث خودرو با وکالت‌نامه یا قولنامه، تعویض پلاک، وکالت کاری ممکن نیست. درضمن مالک خودروی قبلی و جدید و مالک بیمه‌نامه باید یک‌نفر باشد یا مالک جدید از اعضای درجه یک خانواده مالک (مادر، پدر، همسر یا فرزند) قبلی باشد. همچنین حواستان باشد که انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث پیش از انقضای اعتبار آن صورت نمی‌گیرد. می‌توانید پیش از اتمام بیمه شخص ثالث تخفیف‌دار و انقضای آن برای انتقال اقدام کنید، منتها در زمان تمدید بیمه‌نامه تخفیفات به خودروی جدید منتقل می‌شود.

    نکته مهم دیگر شرایط انتقال تخفیف بیمه و تخفیف‌های عدم خسارت آن، این است که هر دو نوع خودرو یکی باشد؛ مثلا بیمه شخص ثالث یک خودروی سواری را نمی‌توان به موتور سیکلت یا کامیون منتقل کنید. یا اگر بیمه‌نامه شما برای خودرو ۴ سیلندر ثبت شده، تخفیفات آن فقط می‌تواند به یک خودروی ۴ سیلندر دیگر منتقل شود. البته تخفیف‌ها از سواری به تاکسی و از تاکسی به سواری قابلیت انتقال دارد.

  • شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1403 و تغییرات آن

    در قانون جدید انتقال بیمه شخص ثالث که از1397 توسط بیمه مرکزی ابلاغ شده است، بیمه شخص ثالث به‌طور کامل راننده‌محور شده است؛ یعنی تخفیف‌های عدم خسارت با فروش خودرو به خریدار منتقل نمی‌شود، مگر اینکه انتقال از خودروی فرد به خودروی دیگر او یا از بیمه‌شده به خانواده درجه یک او (والدین، همسر و فرزندان) باشد؛ یعنی انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به برادر هم حتی ممکن نیست!

    در قانون جدید امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به ماشین جدید وجود ندارد؛ مگر اینکه خریدار یکی از اعضای اصلی و درجه یک خانواده فروشنده یا بیمه‌شده قبلی باشد.

    اگر در زمان فروش خودروی خود قصد خرید خودروی جدید و انتقال تخفیف بیمه به پلاک جدید را ندارید، می‌توانید با دریافت گواهی حفظ تخفیف‌های عدم خسارت شخص ثالث از شرکت بیمه، این تخفیفات را تا زمان خرید خودروی جدید برای خود محفوظ نگه دارید. البته باز هم مهم است که کاربری خودروی قبلی با خودروی جدید یکی باشد. وقتی محاسبه کنیم که از سال دوم به بعد، هر سال ۵ درصد به تخفیف بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود و کاهش تخفیف عدم خسارت این بیمه‌نامه برای خسارت‌های مالی تا ۴۰ درصد و برای خسارت‌های جانی حتی تا ۷۰ و ۱۰۰ درصد حق بیمه پرداختی شما خواهد بود، می‌بنیم که حفظ تخفیف بسیار پس‌انداز مالی قابل قبولی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *