مجله بیمه

شناسه یکتا مالیاتی چیست؛ مراحل دریافت کد یکتا + نحوه استعلام

یکی از سؤالات پرتکرار صاحبان کسب و کارها در فرآیند مالیاتی، مربوط به شناسه یکتای مالیاتی و نحوهٔ دریافت کد یکتا است که به طور اختصاصی به هر شخص حقیقی یا حقوقی به منظور شناسایی دقیق آن‌ها در سامانه مودیان مالیاتی داده می‌شود.

شناسه یکتا چیست؟

شناسه یکتا مالیاتی یک کد ۶ کاراکتری است که به صورت منحصر به فرد توسط سازمان امور مالیاتی به مودیان حقیقی یا حقوقی داده می‌شود و به هر حافظه مالیاتی اختصاص می‌یابد. این شناسه از مؤلفه‌های تشکیل دهنده شماره منحصر به فرد مالیاتی است که به منظور شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه مالیاتی استفاده می‌شود.

دریافت شناسه یکتا

مودی جهت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی نیاز به دریافت شناسه یکتا سامانه مودیان مالیاتی دارد. بنابراین باید به بخش عضویت و ثبت‌نام کارپوشه خود مراجعه کرده و مراحل زیر را طی کند:

1. دریافت گواهی امضای دیجیتال از سایت

گواهی امضای مالیاتی چه ارتباطی با کد یکتا دارد؟ گواهی امضای الکترونیکی، که به عنوان گواهی کلید عمومی شناخته می‌شود، شامل اطلاعات مهمی مانند کلید عمومی، تاریخ انقضا و مشخصات صاحب کلید است.

آنچه این گواهی را ارزشمند می‌کند، غیرقابل جعل بودن آن است. در حقیقت، اگر قصد فعالیت در حوزه مالی را دارید، داشتن این گواهی ضروری است.

2. استخراج کلید عمومی با نصب برنامه

استخراج کلید عمومی فرآیندی است که در آن کلید عمومی از یک جفت کلید رمزنگاری، جدا شده و به صورت مستقل ذخیره و استفاده می‌شود. برای این کار، با استفاده از ابزارهایی مانند برنامه openssl، کلید عمومی را از فایل کلید خصوصی استخراج و در قالب فایل جداگانه public key ذخیره می‌کنیم تا از آن برای رمزنگاری یا احراز هویت استفاده کنیم.

3. ورود به سامانه my.tax.gov.ir

برای دریافت کد یکتا، ابتدا باید به سایت رسمی سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید. کافی است نشانی my.tax.gov.ir را در مرورگر خود جستجو کرده و وارد قسمت داشبورد مالیاتی شوید.

۴. ورود به کارپوشه (میز کار سامانه مودیان)

پس از وارد کردن فیلدهای مربوطه، در صفحه اصلی سامانه، به بخش “کارپوشه” مراجعه کنید. این بخش شامل تمام اعلانات و پیام‌های مرتبط با امور مالیاتی شما است و نقش مهمی در دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارد.

۵. ورود به پرونده

پس از ورود به کارپوشه، تمامی مشخصات کسب‌و‌کار برای مودی نمایش داده می‌شود. در این صفحه، از بخش “عملیات” گزینه “ورود به پرونده” را انتخاب کنید که به اطلاعات مالیاتی و روند دریافت کد یکتا دسترسی پیدا کنید.

۶. ورود به بخش عضویت-شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی

در صفحه جدید، به بخش سمت راست وب‌سایت مراجعه کنید و بر روی گزینه “عضویت” کلیک کنید. پس از آن، یک منوی کشویی باز می‌شود. از میان گزینه‌های نمایش داده‌شده، “شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی” را انتخاب کنید که به مرحله بعدی هدایت شوید.

پس از ورود به این بخش، صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد. در این مرحله، گزینه “دریافت شناسه یکتا حافظه مالیاتی” را انتخاب کنید که فرآیند دریافت شناسه به صورت رسمی آغاز شود.

۷. انتخاب گزینه توسط مودی از منوی نحوه ارسال صورت حساب

در صفحه جدید، باید روش ارسال صورت‌حساب را مشخص کنید. به ازای هر کد یکتا یکی از ۳ حالت ارسال اطلاعات صورتحساب توسط مودی، توسط شرکت معتمد/سامانه‌های دولتی-با کلید مودی، توسط شرکت معتمد/سامانه‌های دولتی-با کلید شرکت معتمد-سامانه‌های دولتی را میتوان انتخاب کرد که به صورت پیش‌فرض گزینه توسط مودی را انتخاب می‌کنیم، اما بسته به نیاز، امکان انتخاب سایر گزینه‌ها هم برای افراد و سازمان‌ها فراهم است.

۸. بارگذاری کلید عمومی استخراج شده در گام ۲

پس از انتخاب روش ارسال صورت‌حساب، صفحه جدیدی باز می‌شود که در آن باید کلید عمومی (Public Key) امضای حافظه را در بخش مشخص‌شده بارگذاری کنید.

۹. تأیید کد پستی و آدرس ثبت شده در سامانه مودیان

پس از دریافت کد یکتا، روی دکمه “بعدی” کلیک کنید که به صفحه بعد منتقل شوید. در این مرحله، اطلاعات ثبت‌شده شما از جمله آدرس، کد پستی و شماره تلفن همراه نمایش داده می‌شود. پس از بررسی دقیق، تیک تأیید صحت اطلاعات را فعال کرده و مجدداً روی “بعدی” کلیک کنید که فرآیند ادامه یابد.

۱۰. بررسی مشخصات پایانه‌های فروشگاهی و حافظه مالیاتی

مراحل بعد شامل تعیین شعب مرتبط با کد یکتا، تخصیص ابزار پرداخت به شناسه، اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی اختیاری است و عدم ورود اطلاعات، مانعی در ادامه فرآیند ایجاد نمی‌کند. کلید مرحله بعد را بزنید. در مرحله آخر پس از مشاهده و بررسی از صحت اطلاعات، تأیید نهایی کنید.

در پایان سامانه اقدام به صدور کد یکتای مالیاتی می‌کند. این شناسه به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی در ساختار کلی شماره منحصر به فرد مالیاتی در صورت حساب‌های فروش استفاده خواهد شد.

سامانه شناسه یکتا

سامانه‌ یکتا که برای مدیریت شناسه یکتا مالیاتی طراحی شده، سامانه مودیان مالیاتی نام دارد و از طریق آدرس my.tax.gov.ir قابل دسترسی است. این سامانه به‌عنوان درگاه اصلی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی عمل می‌کند و امکانات متعددی در اختیار مودیان قرار می‌دهد.

در این سامانه، می‌توان کارپوشه مالیاتی را مشاهده، صورت‌حساب‌های الکترونیکی را ثبت و ارسال و شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت یا ویرایش کرد.

ثبت نام شناسه یکتا

ثبت‌نام برای دریافت کد یکتا مالیاتی فرآیندی است که با ثبت‌نام در سامانه مودیان آغاز می‌شود. این فرآیند برای اشخاص حقیقی و حقوقی کمی متفاوت است، اما اصول کلی آن یکسان است. در ادامه، مراحل ثبت‌نام را بررسی می‌کنیم.

ثبت نام شناسه یکتا اشخاص حقیقی

  1. ورود به سایت: به my.tax.gov.ir بروید و گزینهٔ “ورود به کارپوشه” را انتخاب کنید.
  2. احراز هویت: با وارد کردن کد ملی و رمز عبور (یا دریافت رمز از طریق ثبت‌نام اولیه)، وارد سامانه شوید.
  3. انتخاب پرونده مالیاتی: اگر چند پرونده دارید، پرونده مورد نظر را انتخاب کنید.
  4. تکمیل اطلاعات عضویت: در بخش عضویت، اطلاعات خواسته‌ شده مثل نحوهٔ ارسال صورت‌حساب را وارد کنید
  5. صدور شناسه: پس از تأیید، کد یکتا صادر می‌شود.

ثبت نام شناسه یکتا اشخاص حقوقی

  1. ورود با شناسه ملی: به جای کد ملی، از شناسه ملی شرکت استفاده کنید.
  2. تعیین مسئول مالیاتی: مشخص کنید که چه کسی (مدیرعامل یا حسابدار) مسئولیت ارسال صورت‌حساب‌ها را بر عهده دارد.
  3. بارگذاری مدارک: مدارکی مثل گواهی امضا و کلید عمومی را بارگذاری کنید.
  4. تأیید و صدور: پس از بررسی توسط سامانه، کد یکتا در اختیارتان قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *