با توجه به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 از 9 درصد به 10 درصد و جرائم سنگین دیرکرد در پرداخت باید در زمان مقرر از سوی سازمان مالیاتی، اظهارنامه ارزش افزوده را ارسال نمایید. در نظر داشته باشید که ارسال اظهارنامه ارزش افزوده فقط از طریق سامانه اداره مالیات در دسترس است. در ادامه به صورت مرحله به مرحله روش ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را توضیح دادهایم، پس با ما همراه باشید.
زمان ارسال اظهارنامه ارزش افزوده
طبق قانون، مالیات بر ارزش افزوده باید به صورت فصلی و ۳ ماه یکبار پرداخت شود. کسب و کارهای مشمول مالیات ارزش افزوده، وظیفه دارند تا ۱۵ روز (در قانون جدید تا یک ماه) پس از پایان هر فصل به آدرس اداره مالیات مراجعه کرده و اظهارنامه ارزش افزوده خود را ارسال کنند. در صورتی که اظهارنامه ارزش افزوده در مدت زمان قانونی ارسال نشود، جریمه دیرکرد در پرداخت به مبلغ مالیات اضافه خواهد شد.
کاربران برای وارد شدن به سامانه ارزش افزوده ابتدا باید ثبت نام خود را انجام داده و نام کاربری و رمز عبور دریافت کنند. سپس نسبت به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده اقدام نمایند.
ناگفته نماند مودیان مالیاتی که قصد دریافت گواهینامه ارزش افزوده را دارند، باید از طریق بخش مدیریتی سامانه ارزش افزوده به آدرس سامانه ارزش افزوده در منوی گواهینامه نامنویسی کنند و منتظر باشند تا گواهی آنها صادر شود.
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده بهار
طی بخشنامهای از سوی سازمان امور مالیاتی، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره نخست بهار سال ۱۴۰۳، تا ۱۴۰۳.۰۵.۳۱ تمدید شد.
روش و مراحل ارسال اظهارنامه ارزش افزوده
ارسال اظهارنامه برای مودیان بسیار ساده بوده و مودیان مشمول مالیات بر ارزش افزوده کافی است در زمان فروش کالاها و عرضه خدمات، صورتحساب را صادر کنند. سپس علاوه بر بهای کالاها و خدمات عرضه شده، مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه و از خریدار دریافت کنند.
توجه داشته باشید که اطلاعات و اسناد و مدارک خرید و فروش باید تا زمان ارسال و تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده هر فصل نگهداری شوند.
در ادامه به صورت مرحله به مرحله روش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و نحوه پرداخت مالیات را توضیح دادهایم. شما با این روش میتوانید گزارش ارزش افزوده خود را به راحتی ارسال کنید.
۱. در پایان هر سه ماه باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را از طریق سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس اداره مالیات ثبت کرد. پس از ورود به سامانه مالیات برارزش افزوده باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و در مرحله بعدی نیازمند وارد کردن کد پیامک شده هستید:
2- سپس وارد چنین صفحهای میشوید که خلاصه وضعیت مالیاتی شما را بیان میکند. در این مرحله باید پرونده مربوطه را انتخاب کنید که در کادر قرمز رنگ مشخص شده است:
۳. پس از ورود به آن قسمت، شما پرونده مربوطه را همراه با جزئیات مشاهده میکنید و به مرحله بعدی میروید:
۴. در این قسمت تمامی اطلاعات پایه و اطلاعات اعضا و شرکاء به شما نمایش داده میشود: